2011-01-08

Nytt år och nya utmaningar

Dålig på att uppdatera? Jag förstår inte vad ni menar....

Ett nytt år har kommit! 2011 är här, och tankar inför framtiden är ju omöjligt att få ur huvudet. Det kommer bli ett händelserikt år för mig, jag har många planer.

För det första ska jag byta program. Jag går min sista kurs inom geo-programmet, och skriver tenta nästa vecka. Nästa termin kommer bli ett hopkok där jag plockat kurser enligt eget recept. Ska läsa mina första mattekurser, en retorikkurs och en kurs på CEMUS, centret för hållbar utveckling. Matte E gick inte vägen på egen hand, så den ska läsas in på komvux. Jag ska gå många distanskurser så min självdisciplin kommer ställas på prov, vilket jag tror blir nyttigt.

Jag hade också tänkt skriva högskoleprovet. Enligt förra årets statistik på de intagna på civilingejörsutbildningen Teknisk fysik med materialvetenskap så kommer jag lugnt in på mina gymnasiebetyg om jag läser upp matte E. Trots det så vill jag ändå testa mig själv. Jag har fått tag i material att läsa på inför provet, och vill se var på betygsskalan jag hamnar. Lite spännande är att min bror också ska skriva provet nu i vår. The race is on! I och med att jag jobbade här i Uppsala över julen så fick min mamma och bror komma hit och fira julen här hos mig. Det var ovanligt men jättemysigt.

Jag letar lägenhet för fullt och hoppas att kunna flytta in i en egen lägenhet. Att bo med grabbar var kul ett tag, och att slippa oroa sig över bostad när man skulle flytta till en ny stad var en välsignelse, men nu vill jag testa vingarna på egen hand. Tror det kommer bli skönt när jag kan göra precis vad jag vill, när ansvaret är mitt och jag inte behöver anpassa mig efter någon annan. Vill helst få tag i en lägenhet med kokvrå, men hittar jag ett korridorsrum bangar jag inte!

Jag arbetar redan som ämbetsman på VG som reklamförman. Den här terminen har jag gjort ett gäng affischer till några av nationens fester, men vill utveckla arbetet mer den här terminen. Kanske göra en helt ny rutin för hur nationen ska marknadsföras? Jag ska träffa förste kuratorn om en vecka och diskutera med honom och några andra hur deras visioner är och vilka idéer jag kan ta med mig.

Jag har startat en ny blogg tillsammans med några andra ingenjörer. Tanken är att vi driver den tillsammans, skriver aktuella inlägg om saker som intresserar oss vad gäller energi, politik, resursfrågor, samhälle och annat som vi anser vara viktigt. Vi vill att folk, som kanske inte är studenter eller särskilt insatta, ska få en uppfattning angående viktiga frågor. Inte nödvändigtvis dela vår åsikt, men att bli engagerad och eggad till att ta reda på mer. Att agera, ifrågasätta och kanske bli upplyst om saker som man aldrig tänkt på förut. Kanske aldrig haft anledning till att fundera över. Vi hänvisar alla källor vi kan, tanken är att läsarna också ska kunna följa informationen. Jag brinner för idéen och tror att vi kan stötta varandra så att det inte bara rinner ut i sanden. Bloggen heter "There is no planet B". Gå gärna in, läs och fundera.

Det är mina största planer för 2011 såhär långt. Jag tänker lägga all min energi på att uppnå dem. Vad är era planer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar