2009-08-10

And I pity any girl who isn't me today

Efter en lååång dag på jobbet ställer jag mig vid uteserveringen och stökar med cykeln. Sätter på mig hjälmen, serr till att väskan sitter bra på pakethållaren, låser upp låset och kilar in det under väskan. Trött, gnällig och vresig och sur känner jag mig. När jag rullar ut cykeln hör jag en av männen vid uteserveringen säga:

"Kör försiktigt!"

Jag tackar och lovar att jag nog ska ta det lugnt på vägen. Då svarar han helt otippat:

"Du är vacker, vet du det? Du är väldigt vacker"

För ett ögonblick blir jag helt ställd och vet inte vad jag ska säga. Man är ju inte beredd på en sådan komplimang. Sedan ber jag honom säga det en gång till, och sedan ännu en gång på skoj, bara för att få dessa härliga ord flera gånger. Han tycker att jag är vacker. Jag! Vacker! Han tycker faktiskt det. Hans vänner ser på mig och nickar, de håller alla med.
"Tack" hasplar jag ur mig, känner mig lite fånig och cyklar därifrån.

Men jag håller faktiskt med. Jag är vacker. Jag gillar mig själv, jag tycker jag är rolig och gullig och söt och mitt hår är jättefint och lite charm-rufsigt och mina ögon är fina och glasögonen är det skön stajl på och och mina kläder är balla (jag har inte köpt nya kläder på mer än ett år, mind you), jag gillar min kropp och jag älskar att springa och träna för jag har tränat mig själv alldeles från början och jag pushar mig själv när jag tränar och jag är inte rädd för nya saker eller utmaningar och jag är så komplett nöjd och glad med/över mig själv som man kan vara.

Spontana kommentarer betyder så mycket, även om de kommer från en man som kanske har fått en aning för mycket att dricka (eller inte) och den här kommentaren kom vid precis rätt tillfälle. Jag blev så otroligt glad.

I övrigt så har jag läst ut två böcker, hoppas att Malins flytt har gått smidigt och jobbat min sista dag med Janis. Mer om det nån annan gång.
(Den som vet vilken sång/film rubriken kommer ifrån får en liten kram)

2 kommentarer:

  1. Såklart du är vacker Klara, mannen hade helt rätt! Och vad härligt att du är glad och nöjd över dig själv! Precis som det ska vara, förstås, men hur många är det fastän de borde? Rätt så, Klara! Och så har du hjärna,också, det glömde du!

    Sur igår? Det märktes inte!

    Ha det så gott och glöm inte packa med den härliga känslan! /kram Janis

    PS
    Synd att jag inte också cyklade, då kanske mannen hade haft något snällt att säga till mig också? Men med en skönhet bredvid mig så hade det nog inte funkat, nej. Fast "gamla tanter" kan också få komplimanger: En gång friade en verkligt MYCKET överförfriskad man till mig på bussen (han var nog fullast i stan), men jag tog det på rätt sätt och tyckte det var fantastiskt att han hade så gott omdöme fastän han var så berusad och med sin dimmiga syn ;)

    SvaraRadera
  2. Flytten gick...nja, helt okej. En trasig lastbil på ikeas parkering gjorde det lite halvt misslyckat. men nu sitter jag i lägenheten i soffan och väntar på att skolan drar igång imorgon.

    SvaraRadera