2009-08-07

Skräckens cirkus full med ångest

Läste ut Cirkus Pilo igårkväll innan jag somnade. Ganska rolig bok, väldigt annorlunda. Handlar om Jamie, en kille som blir kidnappad/utpressad till att börja på en cirkus, att bli clown. Cirkusen ligger på något mellanställe utan tid, mellan jorden och helvetet och för att inte bli mördad (eller värre) tvingas han ta på sig clownsmink och joina den udda gruppen av förfärliga varelser som arbetar på cirkusen. När clownsminket är på förvandlas han till JJ, en väldigt elak (barnslig och jobbig som fan) och ställer till en massa problem. Han blir alltså en helt annan person. När sminket åker av blir han sig själv igen och måste våndas och oroa sig över vad JJ ska ta sig för nästa gång, samtidigt som han måste vakta sig för de andra clownerna, Materiemanipulatören (som skapat alla de hemska monster som finns i monsterhuset; bla det Levande Ljuset, en glasätande yeti och ett huvud i en akvarieskål), sierskan som ser ALLT i sin kristallkula, den galne illutionisten och inte minst ägaren av cirkusen som verkligen står i en klass för sig. Jag läste boken på svenska, och det känns verkligen som att översättaren gjort missar. Mycket i språket kändes fel på svenska, uttryck på engelska som översatts till svenska på ett dåligt vis syns rakt igenom och det störde jag mig på väldigt mycket. Även om det stod på baksidan av boken att den skulle vara läskig som fan så var det helt okej för min del, det var ingenting mot John Ajvide Lindqvist som höll mig vaken flera timmar. Känslan av att det var en saga, fantasy, gör att det inte är lika läskigt, även om man kanske känner ett visst njutningsfyllt halvångestäckel när man läser skräckböcker som ändå inte riktigt räcker hela vägen. Boken är iallafall det enda i sitt slag som jag har läst, just i humorn och ironin som ändå fanns där samtidigt som skräckberättelsen som är olikt något annat jag läst gjorde den rolig att läsa och det tog slut väldigt fort :) (Det här är ju ytterligare ett försök från min sida att skriva en seriös recension, kommentera om ni har något att tillägga. Att skriva recensioner har man ju gjort i skolan, men man vill ju alltid tycka att man kan allt. Bara för att man knappat in sammanhängande ord betyder det inte att man skrivit en bra text. Så, för konstruktiv kritik, kommentera gärna. Mejl är också välkomna!) Nu vet jag inte riktigt vad jag ska läsa. Började på Karlstads Zoologiska men den verkar vara en aning dryg med nytt kapitel varannan sida med random berättelser om Hanna Hellquists djurvän till far. Påbörjade 1984 med Orwell, men för se hur det blir. Vill hellre läsa något glatt och roligt, även om 1984 är en jääävligt bra bok :)

För övrigt så har jag nu en ledig dag att se fram emot imorgon efter åtta dagar av låååånga timmar i bokhandlen. Extra småstressigt nu sista dagarna med kåkande av kartonger, uppackande, prismärkande och en oändlig ström av kunder som aldrig verkar bli mätta. Jag gillar mitt jobb, idag när Janis kom och lyste upp tillvaron litegrann så var det ännu roligare, men det tar på krafterna. Halleluja, det tar på krafterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar