2009-11-15

Pluggdag

Idag blir det pluggdag! Pauline ska komma över och tanken är väl att vi ska diskutera instuderingsfrågor och gamla tentor och prata skit. Första idén var att vi skulle baka också och både Andreas och Pauline ville baka lussekatter. Andreas speciellt har tjatat om att han vill ha saffransbullar ganska länge nu. Jag däremot, tycker att man ska vara strikt och vänta tills första advent med att dricka julmust, äta saffransbullar och julpynta hemma, det känns på något vis viktigt att hålla just de traditionerna så att julen inte tappar mysfaktor när december väl kommer. Pauline höll väl till en viss grad med mig så nu när hon kommer har hon med sig kärleksmums istället, chokladbrownies med glasyr ovanpå. Vilket också är otroligt gott, men lite mindre juligt. Andreas blev frustrerad eftersom han blev utröstad och nu känner jag mig som världens mest själviska människa. Han låter mig skaffa ett marsvin trots att han egentligen inte vill ha ett, och nästa helg hade jag tänkt att åka till Göteborg för att hälsa på min lillebror när jag inte ville låta honom åka hem till sin mamma när hans bror skulle komma på besök (så han bjöd hit dem istället, skälet till middagen igår) och som tack (?) får han inga lussekatter förrän första advent.

Vad tycker ni som läser - ska man vänta med juligheterna till första advent eller ska man köra igång redan när höstmörkret sänker sig i mitten av november?


Middagen igår var väldigt trevlig, men inte alls vad jag hade väntat mig. Kanske tio personer var under 35 år, det var mycket folk från landstinget och styrelseordföranden och jagvetintevad. Jag satt iallafall bredvid en teolog från Skövde och några trevliga fysikdoktorerande tyskar som forskar om diamants ledande förmåga. Vid 600 grader C blir tydligen diamant en väldigt bra ledare för elektrisk ström, det kanske man inte trodde. Vad nu denna upptäckt ska användas till återstår att se :)

2 kommentarer:

  1. man ska vänta tills första advent, inte slösa med julkänsla för då kanske den avtrubbas lagom till jul!

    SvaraRadera
  2. Yes, snart är det lussekattsbakning för mig också.

    Här har du ett gott recept på lussekatter som jag också har lagt upp på min blogg.

    SvaraRadera