2009-12-29

Jobb och jul och snö

Nu har jag varit i Södertälje ett par dagar och firat jul med mamma och brorsan. Har jobbat i bokhandeln väldigt mycket och idag, två dagar till nyårsafton, sitter jag hemma hos Andreas och är LEDIG! Underbart, det sliter och tröttar ut så otroligt mycket att jobba i affär. Mer än vad folk kan tro - bara att stå upp hela dagen (sitta ner gör man på lunchen), träffa människor att vara trevlig mot NO MATTER WHAT (det finns så otroligt irriterande och ibland rent ut sagt barnsliga människor där ute) och även om man är mitt uppe i en uppgift som man hellre vill göra måste man alltid avbryta sig mitt i om det kommer någon och frågar någonting. Julrushen är helt galen, köer ut genom dörren hela dagen. Så jag är glad idag när jag kan vara hemma :-) Missförstå mig inte nu, jag gillar mitt jobb! För en som älskar böcker är det väldigt bra, man har koll på det senaste och får boktips från alla möjliga människor. Men ibland kan det vara svårt att hålla masken om någon kritiserar ens favoritbok eller när man stått i kassan i tre timmar, magen kurrar och ryggen värker och så helt plötsligt så lägger kassan av. Ibland kan det vara så enkelt att man får skäll av en kund som inte är nöjd, det kan förstöra en förmiddag. Jag jobbade dagarna innan julafton och kvällen den 23:dje var alla på bra humör. En av kollegorna hade en stor hög med julklappar att slå in så några av extratjejerna hjälpte henne och jag handlade, slog in och postade sista julklappen. Den sista kunden gick ut säkert 15 minuter efter stängningstid och stämningen var skön. Ja, jag gillar mitt jobb :-)

Sov över hos Andreas sista kvällen och vaknade där på julaftonsmorgonen. Fick ett par fina vantar av honom och åkte efter halva dagen tillbaka till Södertälje. Kollade på Kalle och åt massa MAT! Min favorit på julbordet är en nog ganska otraditionell rätt - kokt lax. Lax, prinskorvar och godis var nog det enda jag åt den kvällen. I julklapp fick jag en extern hårddisk så jag kan rensa min stationära dator, den är i ganska risigt skick just nu. Mormors gamla vita borslinne fick jag av mamma, en halsduk, en pläd och en flasköppnare. En kylskåpsmagnet i form av ett litet hjärta som det stod "Världens bästa dotter" på. Av Therese fick jag en ljusgrön cykelringklocka med rosa blommor på, den kommer passa utmärkt på cykeln! Jag är väldigt nöjd över de julklappar jag gav bort också, det är en stor sak för mig att ge bort precis rätt grej till rätt person. Min lillebror som går två timmar till och från skolan varje dag fick en ipod med stegräknare. Min mamma fick ett signerat exemplar av Den larmande hopens dal och en bit parmesanost. Andreas har önskat sig en badrock lika länge som jag kännt honom, så en sådan gav jag till honom. Kim i Enköping fick Marilyn Mansons biografi och Therese fick en slags formbar massa av frigolitkulor. Som modellera nästan, men inte lika kladdigt och som är lätt att plocka isär. Svärmor fick en liten blomma i näverkruka och lille David har jag gett en träleksak och en Alfonsbok. Klasskamraten Zacharias fick presentkort på bio för att han lånat ut resebur och kommit och vattnat mina blommor nu när vi är borta. Blev inte så många julklappar kanske, men jag är väldigt nöjd. Försöker att inte köpa för mycket grejer, tycker inte julen handlar om det. Jag vill göra människor glada med genomtänka presenter och mat och stämning. Antalet paket är inte viktigt. Man måste ju dessutom spara på jorden, så konsumtionen i allmänhet känns så himla överdriven. Allt detta i minusgrader och massa SNÖ! Kommer inte ihåg när det varit snö på julhelgen sist.

För ett par dagar sedan började mellandagsrean och då åkte jag och Andreas till Elgiganten och nu har jag en superfin ny kamera! :-D Jag är överlycklig och helnöjd. I ett smakprov från denna kan ni bland annat se hur Holmer stortrivs i Södertälje och springer omkring i lägenheten. Ignorera de röda lysande ögonen ^^

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar