2009-12-14

Vampyrer och spöken såhär i juletid

Läste ut en bok för några dagar sedan, Dead until Dark av Charlaine Harris. Det är en vampyrserie som den amerikanska serien True Blood baserar sig på. Dead until dark är den första boken i serien som motsvaras av första säsongen i tv-serien. Det handlar om en småstad i Louisiana där servitrisen Sookie Stackhouse bor. Den lilla staden är för övrigt mecka för vampyrer av någon (för mig) okänd anledning. Sookie besitter den väldigt speciella egenskapen att kunna läsa tankar - vilket gör vilket gör kärlekslivet ganska jobbigt. När det en dag kliver in en vampyr på baren blir hon överförtjust och en romans utvecklar sig mellan de två. I boken härjar en mördare i området och det är bara kvinnor som blivit mördade. Kvinnor som på något sätt haft relationer med vampyrer och snart börjar Sookie märka att någon är ute efter henne.. Spännande, spännande. Boken är inte en skräckroman, eller ens heller en deckare. Det är mer en kärleksroman med Sookie och hennes relation med sin vampyr i huvudrollen, inte så mycket fokus på vampyrerna. Jag har inte läst Twilightserien, men jag kan tänka mig att det är något i den stilen, inte så många likheter med Dracula. Det tyckte jag var ganska tråkigt, kärleksromaner är inte min grej riktigt. Dessutom upptäckte jag att en karaktär som förekommer i tv-seiren inte finns i boken och det bidrog till mitt missnöje. Men boken var lättläst, även på engelska som jag läste den, och därför var det svårt att lägga ner den, man ville veta vad som skulle hända så jag läste ut den ganska snabbt. Så är man ute efter en lite spännande kärleksroman för att träna sin engelska så kan jag lugnt rekommendera den.

Igår var det som sagt min och Andreas två-årsdag och det firade vi med att gå på bio. Det blev den animerade versionen av Dickens A Christmas Carol. Handlar om en snåle, kallhjärtade och otrevliga bankmannen Ebenezer Scrooge som avskyr julen och glada människor. Särskilt sådana som tar upp hans tid. Sju år efter att hans lika hemska bankpartner, Jacob Marley, dör på julafton blir han hemsökt av spöket av denne på julaftonsnatt. Marley är fördömd av vandra över jorden i tvunga kedjor han själv smitt i sin girighet när han levde och berättar för Scrooge att han själv går mot samma öde. Under natten blir Scrooge hemsökt av tre andar som visar honom meningen med julen och livet och när natten är slut är Scrooge en förändrad man. Sprudlande glad och givmild och som älskar julen.

Detta är en klassiker och en underbar berättelse. Jim Carrey spelar (ger röst och ansiktsdrag åtminstone) åt Scrooge och de tre spökena och det är ett häftigt resultat. Scrooge ser verkligen otäck och kall ut. Animeringen är strålande, människorna ser nästan verkliga ut. Men en så läskig julfilm har jag nog aldrig sett, jag gömde mig i Andreas tröja under nästan hela filmen. En särskilt otäck scen är när Nuvarande Julars Ande visar Scrooge två smutsiga och magra barn som han kallar Okunnighet och Nöd. Han berättar att det är människan som skapat dessa två oh att de är roten till människans ondska. Det är alltid den scen jag tycker är otäckast i vilken version jag än ser den här filmen. Kommande Julars Ande är också en otäck kille, han visade sig endast som en lieman i Scrooges skugga. Hua! Men bra var den och som alltid så är det jävligt coolt i 3D :-D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar