2009-07-09

Del två och tre i Grottbjörnens folk

Enligt sv.wikipedia.org så kallar Auel serien för Jordens barn och inte Grottbjörnens folk vilket var namnet på den första romanen, men alla förstår vad man pratar om när man säger det senare så det tänker jag fortsätta med. Den här serien anses inte vara "fin" litteratur och jag tror jag har upptäckt varför, hehe. I bok nummer två har Ayla gett sig av på en resa från sin neandertalarklan och bor ute på stäppen helt ensam. Hon uppfostrar en häst och ett grottlejon, någon som ingen människa gjort förut och de blir hennes vänner. Samtidigt så har en man vid namn Jondalar gett sig ut på en resa med sin bror för att se sig om i världen. Genom tragiska omständigheter möts deras vägar och Ayla tar hand om Jondalar. Hon lär sig hans språk och de blir handlöst förälskade. Han lär henne också den stora Njutninge, ni förstår alla vad jag syftar på. Att de är ensamma med ingen som stör tar de tilvara på också. Tro mig. They keep going at it. Och vi får veta varenda detalj. I början var det lite spännande, man levde sig in och ville ju att de skulle vara tillsammans och det var spännande, men när de har pippat på för tredje gången blir det en aning tröttsamt. Det jag gnällde om när jag läst första boken om att boken kanske är skriven på ett lite barnsligt sätt tar jag tillbaka, det är skönare att läsa på det sättet när böckerna är så tjocka. Språket är inte jätteelegant och det gör mig ingenting. I den tredje boken träffar de ett läger med människor som de flyttar in hos. Där finns en annan tjusig man som blir förälskad i Ayla och det blir en romantisk härva. Ännu mer .. "intima umgängen". Auel beskriver väldigt bra hennes uppfattning om hur det kunde sett ut i ett samhälle och de är väldigt intressant. Hur de jagar, bygger hus och behandlar råvaror och skinn. Dekorerar kläder och lagar mat och såna saker. Jätteintressant tycker jag, när jag vet att hon gjort mycket research och testat många av sakerna själv. Låter som något jag också skulle vilja testa :) Mitt problem är nu att jag vill sätta igång på den fjärde boken som jag ännu inte har fått tag i. Jag beställde den i söndags och jag misstänker att den kommer att komma fram imorgon. Underhåller mig tills vidare med noveller ur Pappersväggar av John Ajvide Lindqvist (som jag har signerad!) och Den siste föreläsningen av Randy Pausch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar