2009-07-09

Värdet finns faktiskt inte i saker

Med risk för att bli alldeles sentimental, är rubriken lite av ett motto för mig. Att ha grejer är inte det viktiga, att ha kärlek och vänner är det som spelar roll. Man behöver inte ha många vänner, men att man samlas ibland och har kul med de man tycker om är det bästa som finns. Vadan denna känslodrypande inledning?, undrar ni. Jo två saker:
Ett - I väntan på del fyra i serien om stenålderskvinnan Ayla så läser jag "Den sista föreläsningen" Randy Pausch. Boken skrev han i samband med en sista föreläsning han höll när han visste att han var döende i cancer. Den är väldigt gripande och mer om den en annan gång :)
Två - Igår kom min pappa på besök från Göteborg med massor av mat :D så han ordnade grillkväll och vi bjöd in lite folk. Adde, Therese och Sebbe från min sida och mamma bjöd in sin bästis Lena. Det var jättemysigt, pappa berättade historier medan vi andra satt och åt och när det efter några timmar började droppa från himlen så drog vi oss inåt och pimplade vin och åt jordgubbar (bara jordgubbar för min del, no big fan of vin). Helt underbart. Träffar inte min pappa så ofta, senast var förra året på min student när han kom och fixade käket till alla. Första mötet mellan den stränge muslimfadern" och pojkvännen också och det gick bara som förväntat - helt utmärkt. Jag har gjort ett bra val ;)
Men det är faktiskt sant, varken utseende eller pengar spelar någon roll. Att ge bort dyra fina grejer är inte poängen med en present för mig, även om födelsedagsbarnet i fråga kanske önskat sig det dyra fina. Det är en ytterst personlig sak att ge bort någonting för mig, jag anstränger mig alltid för att försöka hitta den perfekta gåvan. Just för att du är du, och jag är jag. Att man tänkt till och ger med hjärtat är det viktigaste. En bra pocketbok som du gillar och tror skulle passa mig betyder alltså mer än något fint man bara stresshandlat för att ha något att ge bort. Då kan man hellre köpa en kakmix vi kan baka tillsammans, gå på bio en kväll eller bara komma med något gott att käka :)

"Jag skiter i om jag inte har en snygg skitdyr sportbil... förfan jag har en vattenmelon!" - Mamma igårkväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar