2009-06-14

Grått och blött och sött

är det i Uppsala. Har regnat nån-stop i tre dagar nu. Helt galet. Särskilt kallt är det inte, men att sticka ut och springa är inte lockande alls. Blir lagom blöt även när det inte regnar...

Jag har alltså inte varit ute särskilt mycket, tjatade till mig en promenad igårkväll av en motvillig Andreas och efter en timme kom vi hem, blöta och leriga. Men det var mysigt ändå :) (tyckte jag iallafall)
Jag har spenderat tiden i soffan eller i köket - har läst, virkat och bakat litegrann. Snart klar med Grottbjörnens folk och min ANDRA skapelse av garn, är mycket stolt.

Igår gjorde vi chocolate chip cookies, massor av chocolate chop cookies. Flitig bloggläsare som jag är hittade jag receptet hos Hallon&Blåbär och de blev jättegoda. Och många.

Chocolate Chip Cookies ca 60-70 st
  • 200 g margarin
  • 4 dl farinsocker
  • 3 dl strösocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 ägg
  • 6 dl havregryn
  • 3 dl mjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk bikarbonat
  • 250 g choklad (vi använde en Marabou 200grams chokladkaka + en halva av Eldorados 100 grams mörka choklad. Blev gott att blanda tycker jag)
Blanda först ihop smöret och farinsockret, strösockret och vaniljsockret. Rör ner äggen. Blanda alla torra ingredienser och den hackade chokladen och rör ner i äggsmeten. Fördelen med att blanda de torra ingredienserna är, förutom att det blir ordentligt blandat, att mjölet inte lika lätt klumpar sig när det är ihoprört med havregrynen. Rulla små bollar och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Platta till bollarna en aning. Grädda i 150 grader i 15 minuter.

De är en aning mjuka precis när de kommit ut ur ugnen, men blir härliga sega och goda efter en stund. För oss blev det hela 3 plåtar med bollar, MASSOR med kakor :D Man kan inte heller äta så många i taget, de är så söta att en kaka räcker länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar