2009-06-15

Grottbjörnens folk

Läste färdigt del ett igår, ska definitivt köpa de resterande delarna när jag kommer till Södertälje. Boken var mycket spännande, utspelade sig under den tid när människorasen precis utvecklats till den art vi är idag. En liten flicka, en individ av denna evolutionära art, kommer till en klan där folket är en undergren på människoträdet. De tar in henne i klanen trots hennes mystiska utseende (hög panna, haka, kroppen är lång och tunn) och hon växer upp där.Under hela sitt liv utmärks hon som den som är annorlunda och konstig, hennes ögonkanaler är skapta så att vatten kan komma ut när hon är ledsen, hon skrattar och kan göra många olika ljud med munnen och hon kan tänka flera steg längre på den abstrkta skalan än vad till och med den visaste i klanen kan. Självklart så skapar dessa förmågor problem när kvinnorna inte får vara så frimodiga, i detta samhälle styr männen. Kvinnor får inte ens tala utan tillåtelse från en man. Men hon får också vänner, hon är godhjärtat och duktigare än de flesta på sysslorna de har. Det hinner hända mycket i den första boken och det var lite "vill-inte-lägga-den-ifrån-sig" känska. Det var kanske tur att det regnat så mycket så jag inte haft så mycket annat för mig. Det var mycke intressant att läsa om hur samhällena kunde sett ut under den här tiden, jag har inte läst mycket alls egentligen om hur de första människorna hade det. Visst, de bodde i grottor och jagade mammutar, men hela den religiösa biten visste jag inte alls mycket om. Alla var visst tilldelade ett totemdjur, en ande som genomsyrade individens karaktär och som skyddande denna genom livet. En person med stenbocken som ande kunde varit väldigt säker på foten och passa utmärkt som jägare, och hade man en björn så var man stark och en bra beskyddare. Författarinnan gick tydligen överlevnadskursen när hon gjorde research inför boken, lärde sig hur man gjorde isgrottor, gjorde upp eld och hacka flinta. Låter riktigt häftigt, skulle jag själv vilja testa någon gång. Tydligen är hon med i Mensa också, impressive ;)
Det jag störde mig litegrann på var sättet boken var översatt. Uttryck och ord som jag inte riktig kände passade in. Eftersom jag läste boken på svenska känns det som att man missar lite av just författarens skrivsätt, det märktes tydligt här. Men kanske är jag bara överkänslig.. Jag kommer absolut fortsätta serien, fem delar allt som allt.

Vill bara nämna också att det är kul att få post adresserat till mig här i nya lägenheten :D Eftersom jag är nyinflyttad i kommunen har jag fått massor med Välkommen till Uppsala-reklam och erbjudanden. En gratis klippning, fyra gratis träningar på SATS, ett skruvmejselkit från BilTema och massor med rabattkuponger på mat. När terminen kommer igång ska jag tydligen få en Uppsalat-shirt också. I like :D

Nu är det faktiskt så att det är uppehåll i regnet och jag ska ta mig en springtur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar