2009-06-11

oj oj oj!

Tjao!
Även fast man inte har något vettigt för sig så är det svårt att finna tid till att sitta ostört vid datorn o blogga med en pojkvän som vill sitta framför lådan hela tiden.. what to do ...

Igår regnade det hela dagen så jag låg i soffan och läste. Jag har krånglat med komvux och fått en hel serie om kalla kriget skickad till mig (tack mamma ;) Har börjat på serien om Grottbjörnens folk, klassikern av Jean M Auel som handlar om människorna under istiden. Ganska rolig och mycket evolutionssnack - kul för en som pluggat biologi ;D (och som tyckt det var intressant dårå :) Idag lånade jag Andreas cykel och CYKLADE ner till centrum och hem igen. Sprang en runda, sen CYKLADE jag och hämtade pojken min från skolan. Härligt att CYKLA, jag har inte gjort det sen jag var typ tio :D

Gentlemän och spelare av Joanne Harris var intressant. En thriller/deckare som utspelar sig på en gammal privatskola där tradition och gamla värderingar alltid regerat. Historien berättas genom två karaktärer; en lärare som arbetat på skolan i evigheter och som motvilligt börjat överväga att gå i pension. Under elevbråk, lärargnabb och de vardagliga problemen känner han att förändringar håller på att ske, det är inte särskilt välkommet. Ett hat mot skolan som intensivt vuxit under flera år har börjat kräva ut sin hämnd och det är genom gärningsmannens ögon vi får andra halvan av historien. Brotten blir allt våldsammare och skolan hamnar i en kris med lärarskandaler och försvunna elever. Jag visste inte att historien skulle vara så mörk som den blev och den hade riktigt otäcka ögonblick. Men boken var väldigt mysig, dels tack vare den dammiga latinläraren som man efter några kapitel börjar känna tillgivenhet för (som med Gordianus i Roma Sub Rosa) och lite på grund av de miljöer som Joanne Harris speglar mitt i prick. Av denna författare har jag bara läst Choklad men är nyfiken på det andra som hon skrivit. Har Lollipop shoes hemma som jag också tänkt läsa (En fortsättning på Choklad).

Bakade äppelpaj igårkväll men måste utvecka receptet lite, den blev helt degig i mitten. När vi väl skurit bort den mosiga biten så var ytterdelen väldigt god :) Lägger upp receptet när jag gjort en version jag är nöjd. Ikväll blir det tacos tror jag, sedan ska jag virka lite - jag köpte några fina garner idag :D Nu är Andreas en aning grinig för jag suttit här "för länge" och måste nog få nåt att äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar