2009-06-08

Röster och böcker

Röstade igår, lite skojigt faktiskt :D Blev ju härliga resultat också, både MiljöPartiet och Piraterna hamnade högt upp och fick mandatplatser. En liten vallokal, ett kapprum i en förskola 50 meter bort med tre valbås. Vad viktig man kände sig därinne, "som om man räddat Sverige" med sin röst. :)

Kom till Uppsala i lördags, hade en kärlekskrank pojkvän och en hög med post som väntade. Bland annat en bok som mamma skickat i flytta in-present. Hennes favorit Krakatoa av Simon Winchester. Krakatoa är en vulkanisk ö i Indonesien som hade en utbrott i slutet av 1800-talet, ett av de våldsammaste utbrottet vi känner till. Tydligen så flög vulkanisk aska till nästan andra sidan jordklotet och gjorde solnedgångarna dimmiga över hela jorden. Jag ska läsa boken, började på en Joanne Harris i lördags (50% på utvalda pocketar i bokhandeln. Jag jobbade i fyra timmar, hittade 10 stycken jag ska köpa) så det blir kanske när den är slut :) TACK MAMMA!

Fick också brev från nya telefonopperatören, har bytt ifrån min gamla operatör. Hoppas att simkortet kommer igång ikväll, har inte haft mobiltelefon nu i två veckor. Skönt på vissa sätt men jag är smssugen! Har ett par kompisar som åker till Grekland för att ö-luffa i tre veckor (åh nej då, inte avundsjuk ett JÄVLA dugg >.<) och vill kunna åtminstonde skicka ett hejdåsms.. Eller babbla i nån timme med Kim kanske.. sounds nice. Andreas har sin allra sista tenta för i år imorgon så idag stack han till skolan för lite plugg. Blir väl en jogg här på förmiddagen (inte så lockad just nu, det är alldeles grått ute. Springer ute i skogen och vill helst det ska vara solsken för att det inte ska vara så läskigt) och sen lite virkning! Beställde Virka amigurumi för ett tag sen som jag också kunde titta i först i lördags. (En aning frestad har man ju varit att titta i den när man jobbat i bokhandeln men jag höll mig i kragen) Har bara vitt garn än så länge men någonting borde man ju kunna hitta på ändå. Boken är jättesöt och författaren trevlig ;) Sen ska jag läsa på om Kalla kriget. Andreas och jag diskuterade igår om varför man inte fick lära sig särskilt mycket om just den här konflikten och hans argument var för att det inte var ett "öppet krig" med bomber och granater som flög. Jag säger emot, menar att det säkert finns massor med saker att lära sig om detta kanske mera psykologiska krig som säkert betytt massor för hur vi har det idag. Men då jag inte vet någonting själv så har jag inga konkreta argument att nämna. känns skitfånigt. Dagen är fullbokad med andra ord.

4 kommentarer:

  1. åh, så du tittar på true blood. jo jag tycker nog att det är helt okej faktiskt. men hur tittar du på det? jag får lite skuldkänslor när jag är olaglig nämligen...haha, så jag tänkte du kanske har något bättre sätt`? KRAM

    SvaraRadera
  2. Varsågod. Det ska bli trevligt att diskutera "Krakatoa" med någon, har ju aldrig träffat någon som läst den. Synd! Där finns, bland allt annat skojigt, historien om hur nyhetsbyråerna började - med brevduva från Frankrike till England...(Reuters blygsamma men påhittiga start) Ska leta fram en bra kalla kriget bok åt dig! You are warned!
    Ann

    SvaraRadera
  3. Malin: nej vet inte hur påhittig man skulle behöva vara o samtidigt slippa betala för mkt.. borde ha lika dåligt samvete som du :D

    Mamma: Det är precis vad jag förväntade mig att du skulle göra, var för finkänslig för att fråga själv :D

    kramar på er båda två :)

    SvaraRadera
  4. okej. tack ändå klara...jag får väl leva med dåligt samvete helt enkelt ;)

    (japp vi bor i en hyresrätt, så telgebostäder sköter typ allt, bara att hålla dörren öppen när folk vill titta på lägenheten)

    SvaraRadera