2009-05-13

Änglar och Demoner

Änglar och Demoner var verkligen inte till min besvikelse! Tvärtom var den väldigt snyggt gjord och även om man visste vad som skulle hända blev man tagen av den häftiga stämningen. Det var ett par år sedan som jag läste boken och eftersom jag hade glömt bort slutet satt jag ändå på slutet utan att veta exakt vad som skulle hända(även om jag kände igen händelseförloppet när det väl skedde). De sista 20 minuterna var jag sprängkissnödig och därför kändes det som om Ron Howard drog ut på slutet en aning för länge, jag kutade ut så fort jag kunde när eftertexterna kom! :p Stellan var bra, Ewan McGregor var bra, Tom Hanks var bra och alla italienarna var snygga och pratade med underbar dialekt, I like :)

Filmen utspelar sig i Rom vid den tidpunkt då en ny påve ska väljas. Robert Langdon blir tillkallad för att hjälpa polisen när ett terrorhot utropats mot Vatikanstaten och hela katolska kyrkan i dess mest sårbara stund. Genom att söka igenom Vatikansstatens urgamla arkiv och att följa flera hundraåriga spår genom staden måste Robert Langdon hitta fyra kidnappade kardinaler och en behållare av antimateria(stulen från den scweiziska forskningsbasen CERN) som hotar att utplåna hela Vatikanstaten på bara ett par timmar.
Filmen är upplagd som en thriller och kanske inte en direkt filmatisering av filmen, även om det inte fanns så många detaljer som skillde mellan bok och film. Inte vad jag kunde komma ihåg från när jag sist läste boken iallafall ;) Grundidén kommer ifrån konflikten mellan vetenskap och religion, som två motpoler. Antingen tror man på Gud eller på Big Bang, något i den stilen. Men ingen av de två målades upp som den sämre, även om kyrkan oftast verkar få de hårdare smällarna i de flesta sammanhang. Jag tror inte Dan Brown är någon särskilt stor fiende till kyrkan, även om han fått en massa skit efter att ha skrivit Da Vincikoden där han påståtts ha hittat på lögner om Jesus och "sanningen om kristendomen". Vad jag förstått hittar Dan Brown på egna historier av efterforskningar han gjort på saker och händelser i historien han tycker är intressant.

Ett tips är att läsa boken, den är verkligen superbra. Dan Brown är en av mina favoritförfattare, ska bli spännande att få läsa den nya boken som ska komma nu i september, The Lost Symbol. Tredje boken om harvardprofessorn Robert Langdon, hjälten i Änglar och Demoner och Da Vincikoden. Hjälten :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar