2009-05-23

Limpa och lax

Mysig dag igår, blev både bak, matlagning och babbel i telefon. Bakade lite nytt bröd, den här gången testade jag Kryddburkens sirapslimpa och det var jättegott! :D Väldigt enkelt, bara att röra ihop, låta jäsa sen in i ugnen i stort sett. Brödet blev väldigt sött och Andreas tyckte väldigt mycket om det.

Sirapslimpa 2 limpor
  • 1 pkt jäst (50 g)
  • 6 dl vatten
  • 1/2 dl matolja
  • 1 dl ljus sirap
  • 2 tsk salt
  • 1 kg rågsikt (Jag hade ingen rågsikt så jag använde 9 dl mjöl och 7 dl grahamsmjöl)
Läs upp jästen i vattnet som är uppvärmt 37 grader. Tillsätt resten av ingredienserna och knåda ihop till en deg. Låt jäsa tills degen jäst till dubbel storlek (ca 30 minuter kanske) och fortsätt knåda. Forma två limpor och låt jäs ytterligare 30 minuter. Grädda i 200 grader i 40 minuter och låt svalna. Pensla bröden både innan och efter gräddningen med en skvätt sirap utrört i lite vatten, skropan blir mjukare av det. Det var inte särskilt mycket jobb med det här brödet, kändes somom det jäste och låg i ungen största delen av tiden :p
Till middag testade jag en maträtt jag fått hos en vän när jag kom dit på middag för ett tag sen. Hennes mamma älskar att laga mat, det är alltid inspirerande att käka där! :D "Lisbeths Laxbiffar" med potatis blev det den här gången, en toppengrej för mig som gillar lax. Jag använde tre laxfiléer som jag skar i små bitar. I röran knäckte jag ett ägg, hackade ner en halv lök (purjolök är gott också) blandade i en tsk sambal oelek, en msk mjöl, en klyfta vitlök, salt och peppar och sen var det bara att gegga runt och blanda ordentligt. Klicka ner i en stekpanna och stek :) behver inte steka särskilt länge, fisk går ju ganska fort. Till detta åt vi vanlig kokt potatis, grekisk yoghurt och sallad. Yummie :D

Idag ska vi tvätta och kanske gå på Wolverine på kvällen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar