2009-05-22

Jag bor i en oas

Hade några timmar på egen hand igår när grabben drog till skolan för att plugga och drog ut på en springtur. Eftersom jag inte har gått på upptäcktsfärd i området där nya lägenheten finns (annat än till centrum och till konsum/hemköp) så sprang jag åt ett håll jag aldrig gått förut. Och hur överraskad blev inte jag - ängar och hagar så långt ögat kunde nå, med kor, får och hästar runt omkring en :D Helt underbart att springa mellan hagarna med den där bestämda lantluften (kobajs) i näsan. För mig som dessutom är van att jogga på asfalt blev "sandgrus" en skön omväxling. Att bara springa på asfalt sliter ganska mycket på knäna, helst ska man byta miljö efter ett tag. Ännu en kul grej är att man kan gå in i hagarna och hälsa på djuren, så länge man inte stör alltför mycket. Bara man kommer ihåg att stänga grinden ;) Jag visste att vi bodde vid ett naturreservat, men att det fanns hagar med massa djur hade jag ingen aning om - jag är fet-nöjd :D
Korvstroganoff blev det igår, en av mina favoriter :) Börja med att skära upp så mycket falukorv man vill ha till strimlor eller bitar. Stek upp och häll sedan ner lite hackad lök(vi tog vad vi hade, rödlök och purjolök). När korven är genomstekt så sprutar man i tomatpuré och grädde (vi använde créme fraiche och en skvätt mjölk, såsen blir lite kladdigare och skarpare). Krydda med salt och peppar och lite hackad paprika. Låt puttra på en stund och servera med ris. Vi åt med sallad och glass med varma björnbär till efterrätt. MUMS!

2 kommentarer:

  1. vad fina kort, Klara :D

    SvaraRadera
  2. Tack Therese ! :D visst är bjässen med hornet riktigt imponerande ;)

    SvaraRadera