2009-05-31

Magen full av Muffins på Mors dag

Morotskakemuffins :) Gjorde ett försök med glasyr också, men jag tror att smöret var gammalt för det smakade äckel. Hade frysta bär och vaniljsås till, helt perfekt. Väldigt enkelt faktiskt, jag har alltid gillat morotskaka och trott att det var nån magiskt med dem som gav dem denna perfekta smak. Men det visade sig vara en lätt som en plätt :) - om vi bortser från glasyren. Mamma blev glad på mors dag, Allis och hennes mamma blev glad för muffin, bär och lite besök, jag var glad för jag åt ostmacka på jobbet. Trevlig dag :) Soligt och härligt väder, springturerna är sköna när det är så varmt. Jag är av den typen som svettas väldigt mycket när jag rör på mig (är man ute och promenerar i solen är det en aning obehagligt, men på träningarna bryr jag mig inte så mycket) Kläderna blir väldigt fuktiga och svalkar skönt när de kyls ner i vinddraget och armarna och benen är alldeles varma av solen. Hehe, nej nu blir man väl allt sugen på lite kaka ;) här är receptet:

Mumsig morotskaka (utan glasyr)
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 3-4 dl rivna morötter (2 stora morötter)
  • 1 dl olja/flytande smör
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 tsk bikarbonat
  • 2 tsk kanel
  • 1 tsk salt
  • 3 dl mjöl
Vispa äggen pösiga med socker. Tillsätt de rivna morötterna och oljan. Blanda alla torra ingredienser och blanda ner i smeten. (Eller om man gör på mitt sätt - blanda ALLT i en skål). Häll i en smörad form, ca 24 cm i diameter och grädda i en timme på 175 grader. Jag gjorde muffins och kunde ta ut dem efter ungefär 30-35 minuter. Jag skriver inte ner glasyrreceptet, vaniljsås och bär var jättegott till! Synd bara att de frysta bäsen är så @#!!%¤ dyra, 25 kronor för 250g bär tycker jag är alldeles för dyrt.

Nu har jag har ätit fyra muffins - är på sockerrush! :D Vill helst ut på en promenad, men det är så tråkigt att gå själv :/ Ska ut och kika på cyklar imorgon, hade tänkt köpa en nu i veckan. Dels för att jag inte vill köpa busskort under sommaren och gärna cyklar till jobbet i stället för att gå, och också för att senare ta med den till Uppsala - cykelstan. En cykeltur ensam är väl inte samma sak som en promenad? Då kan man ta sig lite längre, kanske hem till nån och se på film mitt i natten.. Jag misstänker att jag kommer använda denna idé i sommar under mina ensamma nätter. Nej ingen promenad ikväll, läsa bok istället :) Eller kolla på fler youtubeklipp från "Britains got talent", försöker klura ut vilka jag gillar mest; Diversity eller Flawless. Helt otroliga dansgrupper båda två. Look it up, it's all over youtube.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar