2009-05-17

Tekakor


Fick in två nya (gamla) bokhyllor i lägenheten igår som vi ropat in på tradera. Säljaren bor på samma gata så det var bara att knata över, riktigt behändigt :)

Stora finalen gick av stapeln igår, vi tuggade i oss ungsstekt kyckling tillsammans med potatisklyftor. Jag har aldrig gjort egna potatisklyftor själv men det hade tydligen Andreas och det var verkligen inte svårt. Skär potatis till klyftor, blanda i ungsform med olja och rosmarin sen in i ungen på 225 grader i en halvtimme. Lätt som en plätt! :) Som snacks ordnade vi grönsaksdopp med Estrelladipp. Det är en sån där grej som "förfestligar" kvällar, en favorit vi brukar fixa till Oscarsgalan. Skär olika grönsaker i stavar, blanda dippåsen med gräddfil - färdigt. Snabbt, lätt och nyttigt. Vi upptäckte också små gröna fläckar på det som låg kvar i brödlådan så jag bakade litegrann och fyllde på förrådet. Tekakor med grahamsmjöl blev det. Jag har bakat det en gång tidigare och det föll båda i smaken det fick bli samma sort en gång till. Receptet är hittat på bloggen Hallon&Blåbär som jag sedan utvecklat lite i min egen smak.

Tekakor med grahamsmjöl
  • 50 g margarin
  • 5 dl mjölk
  • 1 tsk salt
  • 1 msk socker
  • 7 dl fullkornsvetemjöl
  • 3-4 dl grahamsmjöl
  • 1 ägg
  • Havregryn eller frön
Smält margarinet och rör ner mjölken tills det blir 37 grader varmt (fingervarmt). Smula jästen och smält med hjälp av smörspadet. (Jag använde torrjäst, då blandar man ner det direkt i mjölet istället) Häll ner salt, socker(nu upptäckte jag att jag glömde hälla ner salt och socker och bröden smakade ju bra ändå, haha xD Ibland går det lite för fort) och det mesta av mjölet. Rör ihop degen tills den inte kladdar längre och låt den då få jäsa i 30 minuter. Arbeta med degen en stund, dela upp två längder som du sedan delar upp i sex små bitar av. 12 bitar blir det sammanlagt. Jag har rullat dem till små bollar som jag sedan plattat ut med fingrarna en aning på bakplåten, det blir bra resultat om man vill göra smörgåsar av bröden. Låt bullarna få jäsa ytterligare 30 minuter på plåten. Pensla sedan med ett ägg och strö över lite havregryn eller om man hellre vill ha sesam- eller vallmofrön uppepå. Jag har använd havregryn. Det ser snyggt ut, är gott och ramlar inte av lika lätt när man väl sitter med mackan och ska käka. Grädda på 225 grader i 10-12 minuter. Yummie :D finns få saker som slår en macka med nybakt rykande bröd.
Storskrällen igår var ju ganska otrolig. Poängrekord för Norge - inte en av mina favoriter men roligt ändå. Även om poängutdelningen tappade sin spänning efter ett tag för min del då ingen av de låtarna jag tyckte mest om hamnade i toppen. Dålig förlorare? Inte jag inte... Men även fast låtarna inte kom högt i tävlingen kan man lyssna på dem ändå, och det tänker jag göra :) Andreas övergav mig efter tre låtar och satte sig vid datorn (som hämnd höjde jag volymen på tv:n så han inte kunde prata i Ventrilo) och idag tänker jag spela dem hela dagen och sjunga så högt jag kan.

1 kommentar:

  1. Sitter och kollar reprisen just nu, fan så bra det var.... vi hade inte snacks igår, vi tog rökpauser och pimplade rödvin, inte så nyttigt, som jag märkte imorse när jag trodde jag drömt alltihop!
    Glad nationaldag, Norge!

    SvaraRadera