2009-05-14

Eurovision Song Contest - Semifinal

Ikväll sändes ESC semifinal nr 2 och nu är alla finalisterna framtagna inför stora tävlingen på lördag. Jag måste säga att jag är riktigt nöjd med resultatet :) I år har alla de låtar jag gillat faktiskt gått vidare till stora finalen, ett klart framsteg från tidigare år där jag fattat tycke för underdogs som inte kommit högt upp på topplistorna. (Men nej, jag är inte bitter... ) Finalen kommer att ses i NYA lägenheten i Uppsala och jag ska se till att Andreas kolla också, även om det kanske inte är till hans ... allra största nöje. Han skulle nog hellere spendera tiden framför datorn, men INTE på lördag, mohahaha ;) De jag gillar i år är Rumänien, Albanien, Armenien, Bosnien, Portugal, Moldavien och Malta. Många underdogs i år :)

Men jag är förundrad över alla artister som är med i tävlingen som verkligen inte kan sjunga rent och som framför de mest bedrövliga framträdanden. Det finns alltid ett par av dessa i tävlingen, sångare som försöker sig på toner som de absolut inte klarar av. Att diskutera frågan om man ens kan tävla i musik är för mig en petitess när man höra dessa sångare som inte klarar av tonerna deras låtar kräver. Hur kan man inte höra att man sjunger falskt? (Samma fråga brukar jag fråga mig själv när jag ser Idol-auditionerna) Jag menar inte de som gör rena spektakel av sina nummer, att överdriva i smaklöshet kan vara riktigt kul om man gör det med självdistans, ett exempel är tysklands bidrag år 2000 (det år då jag upptäckte Eusovision Song Contest :) Wadde Hadde Dudde Da, hette låten som jag gillade riktigt mycket. Ukraina 2007 är också ett bra exempel). I och för sig så är ESC inte en tävling där alla länder samlar sina främsta artister, det har man nog konstaterat sen länge *asg*

Jag hade träning ikväll och kom hem i lagom tid till den andra halvan av programmet. Torsdagstränaren heter Morgan och han gillar att hålla på med olika sanshoukast. Idag fick vi testa något slags "sax"nedtag, där man skulle hoppa upp och "saxa" tag runt om motstånderans liv med benen och dra ner den med sin egen kroppstyngd. Häfitgt om man klarar av det, jag kom inte riktigt så långt. Vi fick leka lite mer med tornadon också, den vill jag gärna få till innan terminen tar slut. Den ser bara för cool ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar