2009-05-15

Lax med svampsås

Tidig morgon idag, sprang en runda och sen drog jag till Uppsala. Försöker föra över saker från mitt rum till nya lägenheten lite grann i taget så jag slipper fylla flyttbilen till bredden med småsaker när det blir dags att flytta alla möbler i slutet av sommaren. Idag fick några blomkrukor och dvd:er följa med i lasset och till middagen kunde vi se film :) Det blev en liten improvisationsrätt, från början hade jag tänkt göra soppa men istället blev det laxbitar i kantarellsås med stekt lök till pasta. Lägger upp en bild när jag kommer till min egen dator efter helgen, grabbens high tech gameing-mirakel till dator har ingen port till kamerans minneskort.. Tillägg 090519 - Bild upplagd!
Jag började med att steka hackad röd lök och purjolök i lite olja i en kastrull. Sedan skar jag upp små tinade laxbitar från två filéer som jag lade i tillsammans med lite vatten som fick börja småkoka. Smulade ner två köttbuljonger och pressade ner två vitlöksklyftor. När laxen i stort sett var färdigkokt hällde jag ner tre dl matlagningsgrädde, en burk champinjoner och en påse kantarellsås och låt såsen tjockna en aning. Sen var det färdigt :) Kokade pastan vid sidan av, tror annars att kokt potatis också skulle fungera utmärkt. Jag behövde inte krydda något mer, det smakade utmärkt! Nu sitter jag här, mätt och belåten medan grabben min är satt på att diska upp kalaset jag lämnade efter mig i köket, hehe ;)

1 kommentar:

  1. Jag vill se Klara i en ny tv-serie som jag nu har hittar på: "Studentmat i Uppsala-la-la". Ska tipsa TV4 plus! Budget plus smaskens.
    Vet av egen erfarenhet att det blir GÖTT!
    kram A.

    SvaraRadera